Monday, June 2, 2014

Kematian

Ajal dan maut itu rahsia Allah
tiada siapa yang tahu bila dan dimana
Bagaimana dan apa yang akan berlaku
semuanya telah tertulis oleh Pencipta kita

Aku dikejutkan dengan berita pemergian
seorang insan yang aku kurang kenali
tapi cukup senang di mata ku
insan yang mencipta nama di atas kaki sendiri

Pergi nya seorang insan
kerana Allah lebih mengasihi
dan meninggalkan segala duniawi
walaupun ada seribu satu bebanan yang dipikul

Kadar kesihatan tidak menentukan dia panjang umur
Umur juga tidak menentukan dia sihat
Seorang yang sudah berumur
diberi ujian dengan seribu satu kesakitan
Manakala seorang yang lebih muda
diberi juga ujian
tetapi dijemput Allah terlebih dahulu

Manusia selalu diberi kesempatan
untuk berubah dan menjadi lebih baik
Untuk menginsafi di atas penderitaan orang lain
untuk sentiasa mengingati dari mana asal usul kita

Hari ini aku tersedar
ajal dan maut itu tidak mengenal usia
dan tidak mengira masa
mahupun pangkat dan darjat seseorang

Ya Allah,
aku banyak alpa
lalai hidup di dalam dunia ciptaan Mu
Sedarkan lah aku
Bangunkan lah aku
Jangan lah kau mati kan aku
Dalam keadaan yang mengaibkan
dan mengazabkan ku

-nsnm-
020614

1 comment:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...